گران ترین فرش کرمان در حراج ساتبی نیویورک

0
گران ترین فرش کرمان

آوازه ی گران ترین فرش دستباف کرمان که در یک حراجی در کشور آمریکا به فروش رفت را حتما شنیده اید. صحبت های زیادی درباره ی این فرش قدیمی و ارزشمند  به گوش میخورد که چگونه میشود افرادی خارجی برای آثار هنری ایران  آنچنان ارزش قائل شده و قدر آن ها را بدانند . این فرش مربوط به دوران صفویه می باشد.

سرگذشت فرش قدیمی کرمان

درباره ی سرگذشت آن اگر بخواهیم بدانیم، گویا در سال 1900 میلادی شخصی به نام ویلیام کلارک، سناتور مونتانا، این فرش دستباف کرمان  را در یکی از سفر های خودش به اروپا در شهر پاریس از یک تاجر خریداری کرده و همراه خود به آمزیکا می برد. وی به دلیل فعالیت در عرصه راهسازی و بانکداری فردی بسیار ثروتمند بوده است. ما ایرانیها طبق عادت دیرینه ی خود فرش را زیر پا می اندازیم و استفاده میکنیم. اما فرش های دستباف ایرانی در بین افراد خارجی بسیار از نظر میزان ارزش هنری جایگاه بالایی دارد، در نتیجه اکثر کسانی که فرش ایرانی را تهیه میکنند هرگز آن را زیر پا نیم اندازند. یکی از دلایل ماندگاری این فرش نیز نگهداری عالی ویلیام کلارک از این فرش بوده است. به طوریکه بر این باورند که این فرش هرگز پا نخورده است. این فرش به “قالی برگ داسی کلارک” معروف بوده است.

در سال 1920 کلارک این فرش با ارزش را به همراه دیگر فرش هایی که داشته به موزه ی کورکوران اهدا کرد تا از آن نگهداری شود. اما گمان نمیبرد  که سال ها بعد از مرگش، موزه مورد اعتمادش این فرش را به همراه سایر فرش های دیگر به فروش بگذارند.

چه قیمتی برای فرش در نظر گرفته شده بود؟

گران ترین فرش دستباف کرمان
عکسی یادگاری با فرشی که تا مدتها خبری از آن نخواهد بود

افراد دارای مقام در آن حراجی ، قیمت بین 5تا 7 میلیون دلار را برای این فرش در نظر گرفته بودند. و در خوش بینانه ترین حالت ممکن امید داشتند که این فرش به قیمت 9 میلیون دلار فروخته شود. اما در میدان رقابت اتفاقات هیجان انگیز تری رخ داد. شش نفر خریدار درست و حسابی قیمت را به 12 میلیون رساندند. اما بعد از آن توسط دو شخص ناشناس قیمت افزایش پیدا کرد تا در نهایت یکی از آن دو موفق شد تا با قیمت 8/33 دلار فرش را بخرد.

چه کسی فرش را خرید؟

اصولا افراد میلیاردری که در این حراج ها شرکت میکنند کار خود را به صورت تلفنی پیش میبرند. چرا که به دلایل مختلفی از جمله مسائل امنیتی مجموعه داران ثروتمند مایل نیستند که مشخصات خود را فاش کنند و در چنین مراسم هایی حضور پیدا کنند. لذا مقامات موزه نیز اطلاعات شخصی آن ها را فاش نمیکنند.

چرا فرش را به فروش گذاشتند؟!

دلیل فروش این فرش دستباف کرمان  و سایر فرش های دیگر موزه را تامین هزینه های موزه اعلام کرده اند. در واقع این موزه با فروش همه ی فرش ها جمعا به مبلغ 43 میلیون  و 800 هزار دلار دست یافته است. اینطور می توان گفت که این موزه با فروختن آثار هنری ایران علی الخصوص فرش ، به در آمد فوق العاده ای رسیده است و بسیار خوشحال هستند.

حال تکلیف آن فرش با ارزش  مشخص نیست و حتی مشخص نیست که تا چه زمانی هیچ خبر و اثری از آن نداشته باشیم…