همه چیز درباره ی فرش دستباف کاشان

0
فرش کاشان

بشر از زمان گذشته و پی بردن به وجود ملزومات زندگی ، در صدد تهیه منسوجاتی برای حذف خود از سرما و سختی و سفتی زمین بوده اند . نخستین یافته های بشر برای این منظور استفاده از پشم و موی حیوانات اهلی مانند گوسفندان بوده است و پوست این حیوانات نیز به عنون نخستین زیراندازها به حساب می آید . با پیشرفت های صورت گرفته و تحولاتی که در مسیر زمان برای انسان ها رخ داد ، در یافتند که می توانند با در هم فشردن الیاف پشم زیراندازهایی با ضخامت بیشتر تهیه نمایند که نرمتر و گرمتر بود . پس از گذشت زمان و پیشرفت هایی در این زمینه اولین گلیم را بافتند و این سرآغازی شد برای ابداع فرشهایی با پرز بلند که هنر پیشرفته تری بود . برای اینکه بدانیم معنی فرش چیست به پایه آن بر می گردیم ؛ فرش واژه ایست عربی که معنای آن زمین می باشد و در فارسی معنایی چون گسترده شدن ، کفپوش یا زیرانداز دارد . با در نظر گرفتن تعریف بالا کلمه فرش را می توان برای کلماتی همچون گلیم ، زیلو ، نمد ، فرش ماشینی و دستبافت به کار برد .

پایتخت فرش دستباف جهان

شهر کاشان از نخستین شهرهایی است که قالی دستبافت در آن با حجم بالا و کیفیت بسیار زیاد در طرح های متنوع بافته و تولید می گردد . به همین دلیل این شهر به عنوان پایتخت فرش دستبافت و قطب بین المللی فرش ماشینی در جهان شناخته شده است . با استناد به مدارک موجود قالی های دستبافتی که در دوره صفویه در این شهر بافته شده در حال حاضر در موزه های مختلف جهان نگهداری می شود .

مواد اولیه فرش دستباف

برای بافت این نوع از فرشها از الیاف طبیعی چون پشم ، کرک ، پنبه و ابریشم استفاده می کنند که به دلیل طبیعی بودن آن از قیمت بالایی برخوردار می باشد . اغلب پنبه را به عنوان نخ تار و پود و از الیاف پشم ، ابریشم و کرک به عنوان نخ خاب استفاده می گردد .

ابزارهای کاربردی در بافت فرش دستباف

-از چاقو برای بریدن الیاف مصرفی در هنگام بافت استفاده می شود .

– از شانه برای کوبیدن پودهای زیر و رو بر روی الیاف بافته شده

– قیچی معمولا از جنس فلز می باشد و برای بریدن الیاف است .

– از سیخ نیز به منظور راحت کشیدن پود زیر بر روی الیاف بافته شده استفاده می گردد .

رنگ زمینه فرش دستباف

اغلب رنگ هایی که برای زمینه فرش استفاده می شود و رنگ غالب به حساب می آید ؛ لاکی ( قرمز ) ، کرم ، پوست پیازی ، گردویی ، موشی ، بژ و غیره انتخاب می شود .

ابعاد فرش دستباف

فرش دستبافت را اصولا در ابعادی متفاوت و استاندارد می بافند که این ابعاد را با اصطلاحات 3 * 4 ، 2.5 * 3.5 ، 2 * 3 ، 1.5 * 2.25 ، 1 * 1.5 می شناسند .

طرح فرش دستباف

هر طرح و نقشه ای به طور کلی به سه قسمت ترنج ، لچک و حاشیه تشکیل می شود و نقشه هایی چون شاه عباسی ، بید مجنون ، بوته ای ، گل حنایی ، مینا خانی و غیره در این دسته از محصولات بافته می شود .

قیمت فرش دستباف

از جمله عواملی که در قیمت گذاری این محصول تاثیر دارد عبارت است از رنگ آمیزی ، طرح و نقشه بافته شده ، نوع بافت از لحاظ رجشمار ، نوع مواد اولیه و الیاف مصرفی ، ابعاد فرش ، معایب قالی ( دو رنگی ، جفتی بافی و غیره ) ، سلامت فرش و … .

تفاوت فرش دستباف و فرش ماشینی

فرش دستبافت یک هنر نفیس ایرانی است که از ارزش بالایی برخوردار می باشد . در این دسته از محصولات از الیاف طبیعی و کاملا ارگانیک استفاده شده است که به دو روش رنگرزی گیاهی و شیمیایی قابل استفاده می باشد . این قالی دارای دوام و درجه کیفیت بسیار بالایی بوده و زیبایی خاصی را به نمایش می گذارد . فرش دستبافت را می توان نمادی از هویت ایران و ایرانی است که نشانگر قدرت و مهات طراحان و بافندگان مجرب کشورمان است . اما در این بین از جمله دلایلی که مردم به سمت فرش ماشینی گرایش پیدا کرده اند می توان به قیمت این محصول اشاره داشت . فرش ماشینی به دلیل استفاده از الیاف مصنوعی و بافته شده با دستگاه و ماشین آلات مخصوص از قیمت کمتری برخوردار می باشد . شما می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی کاشان فرش ، نمونه هایی زیبا و منحصر به فرد را در این دسته از محصولات مشاهده و پس از بررسی و مقایسه خریداری نمایید . تمامی محصولات این فروشگاه دارای ضمانت نامه معتبر و بیمه نامه می باشد . شما می توانید در فروشگاه اینترنتی کاشان فرش خریدی به یاد ماندنی را تجربه نمایید .