جذاب ترین فرش گل برجسته ایرانی استاد خدادادی

0

شاید برایتان جالب باشد که با یکی از بافندگان و طراحان فرش ایرانی آشنا شوید که زحمت فرش طرح برجسته ای به نام فرش بوستان  را کشیده است که زبانزد همه شده است و  تاکنون مشابهش وجود نداشته است.

احتمالا اسم استاد علی خدادادی را شنیده اید. این استاد بزرگوار و  حقیقتا هنرمند ، سال ها پیش تصمیم به طراحی و بافت فرشی گرفت که بسیار خاص باشد. در واقع می توان اینطور برداشت کرد که شاید اندیشه ی استاد این بوده است که با استفاده از این هنر ارزش بالای فرش را نمایان کند. و موجب شود که فرش را از زیر پا برداشته و روبروی خود گذاشته و به تماشای آن بپردازیم.

در سال 1356 آقای علی خدادادی اقدام به طراحی این فرش فوق العاده جذاب کردند. و فقط طراحی  همین گل و پرنده و آهو های روی فرش قریب به یک سال زمان برد.

بافت فرش چقدر زمان برد؟

حال استاد به دنبال افرادی هنر مند بود تا اثر خود را به بهترین صورت به اجرا در آورد. بافت این فرش حدود 8 سال به طول انجامید. در سال 1358 دو بانوی هنرمند زیر نظر استاد خدادادی شروع به بافت قالیچه کردند . ابعاد این قالیچه یک و نیم متر در دومترو سی سانت بود. ضخامت پرز نیز 7 سانتی متر بود. هنرمندان ایرانی شروع به کار کردند  و تاروپود های ابریشمی را بر الیاف پشم مرینوس گره می زدند و قالیچه ی بی نظیر را می بافتند.

خلاصه ی داستان بعد از گذشت پنج سال و هشت ماه بالاخره این فرش که مانند آن تا آن موقع دیده نشده بود آماده گردید. فرش بوستان حدود سه میلیون و سیصد هزار گره داشته و بیش از 20 رنگ در بافت آن به کار برده شده است.

مرحوم علی خدادادی این فرش بی مانند را به موزه فرش تقدیم کرده اند و تاکنون کسی نتوانسته است برای این فرش ارزشمند قیمتی تعیین کند .

فرش بوستان طبق نظر کارشناسان ، هنر منبت را به بهترین نحو به نمایش گذاشته است.

استاد علی خدادادی با قالیچه بوستان به بسیاری از مناطق دنیا سفر کرد، بعد از اینکه، قالیچه بوستان، نخستین بار در کشور خودمان و در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمد، فرصتی فراهم شد برای اینکه در خیلی از شهرهای ایران و کشورهای دنیا به نمایش گذاشته شود.