استاد یدالله صفدرزاده  از بافندگان معروف فرش دستبافت اصفهان

0

 استاد یدالله صفدرزاده را می توان از بافندگان معروف فرش دستبافت اصفهانی دانست. وی از جمله چهره های شناخته شده در هنر قالی بافی است . تا قبل از دوره صفویه ، فرش دستبافت اصفهان و هنرمندانی که در این زمینه فعالیت داشتند چندان مورد توجه قرار نمی گرفتند . اما در دوره صفویه ، پادشان به هنر قالی بافی و هنرمندان توجه کرده و ارزش زیادی قائل بودند. همین موجب شد تا فرشهای دستبافت اصفهان در این دوره از نظر هنری و سبک شناسی پیشرفت زیادی داشته باشد. پادشاهان صفویه به هنر قالیبافی بسیار علاقه مند بودند به همین دلیل بسیاری از فرشهای ابریشم نفیس در دوره صفویه به دست هنرمندان اصفهانی بافته شد. این توجه و علاقه به قدری بود که هنر قالی بافی از کارگاه های کوچک و اصناف کوچک به کارگاههای بزرگ سلطنتی تبدیل شدند. اولین کارگاههای قالی بافی در ایران در زمان شاه عباس صفوی و در اصفهان تأسیس شدند. اصفهان را می توان یکی از مراکز اصلی طراحی نقشه های زیبا برای صنایع دستی مخصوصاً هنر قالی بافی دانست.

از میان فرشها و طرحهای معروف و مهمی که اثر استاد یدالله صفدرزاده می باشند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

قالی هفت شهر عشق

قالی دیدار با خالق یکتا

قالی رمز هستی

قالی بهشت

قالی باغ مرجانها

قالی دنیای ماهیها

حال بیایید به برخی از مشخصات و نشانه های فرش دستباف اصفهان بپردازیم تا بهتر بتوانیم این فرش و مشخصات هنری آن را بشناسیم.

نقش های به کار رفته در فرش اصفهان

نقش های به کار رفته در فرش اصفهان منحصر به فرد هستند. می توان گفت ، غالب نقشه هایی که در فرشهای دستبافت اصفهان به کار می رود ، نقشه و طرحهای گل و برگ است که در اندازه های بزرگ بافته می شود.

طرحهای رایج فرشهای دستبافت اصفهان

از بین طرحهایی که در این فرشها به کار می رود طرح شاه عباس ، اسلیمی و درختهایی که حیواناتی بر بالای هستند از جمله طرحهای پر کاربرد و رایج در فرشهای دستبافت اصفهان است. در کنار این طرحهای اصلی ، طرحهای متنوع دیگری نیز بافته می شود تا حدی که می توان فرش اصفهان را یکی از فرشهای اصیل و هنری دانست که در حفظ اصالت آن تعصب زیادی به خرج داده اند و بسیار کوشیده اند.

رنگهای به کار رفته در فرشهای دستبافت اصفهانی

در این فرشها بین تمامی رنگها یک حالت توازن و و هماهنگی کامل وجود دارد. همچنین بیشتر رنگهای به کار رفته در این فرش ، رنگهای شاد هستند که از طیف کم رنگ تا پر رنگ رنگهای شاد را می توان در این فرشها دید. علاوه بر اینها ، رنگهای لاکی و سرمه ای نیز از جمله رنگهایی هستند که در حاشیه این فرش کاربرد زیادی دارند و در متن اصلی فرش از رنگهای زرد ، طلایی ، سبز  و سایر رنگهای روشن و انرژی بخش بسیار استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت در اکثر فرشها ، از بیش از چهارده رنگ استفاده شده است.