ویژگی های فرش دستباف قم

0
فرش دستباف قم

قالی ایرانی در سراسر دنیا به عنوان محصولی دست‌ساز و گران قیمت شناخته می‌شود. با این حال فرش بعضی از شهرهای تولیدکننده قالی به دلیل کیفیت و ویژگی‌های خاصی که دارند از بین بقیه مشهورتر و پرتقاضا تر هستند. مثل قالی شهر تبریز، کرمان، کاشان و قم. شهر قم در زمینه قالی بافی قدمت طولانی مثل تبریز یا کاشان ندارد؛ اما از آنجا که در جوار اصفهان و کاشان دوشهر برتر در زمینه قالیبافی قرار دارد، به واسطه مهاجرانی که به قم آمده‌اند، این شهر به حیطه قالیبافی وارد شد و به جایگاهی رسید که امروزه فرش دستباف قم به ویژه فرش ابریشمی این شهر در بازارهای جهانی قالی مشهور و محبوب و پر تقاضا شده است.

ویژگی های قالی قم 

مهم ترین ویژگی قالی قم، استفاده از الیاف ابریشم خالص و مرغوب در بافت قالی و رنگرزی طبیعی است. این دو ویژگی فرش ابریشمین قم را دارای جلا و نمای طبیعی و ظرافت خاصی کرده است.

فرش دستباف قم

نقوش قالی قم

نقش قالی قم برگرفته از نقوش استفاده شده در شهرهای کاشان و اصفهان است؛ با این تفاوت که قالیبافان قمی در این نقوش تغییراتی اساسی ایجاد می‌کنند تا جایی که خود تبدیل به سبکی جدید منسوب به قم شده است. بعضی از این نقوش عبارتند از لچک ترنج با گل‌های شاه عباسی ریز و درشت، محرمات، محرابی، صحنه شکارگاه، خشتی و بوته و گلریز.

ابعاد فرش قم

فرش قم کوچک است و اغلب به شکل قالیچه و با خطوط اسلیمی گردان و با نقشه غلط به شیوه ابتکاری و زیبا بافته می شود.

بافت ریز

رج شمار فرش این ناحیه معمولاً از ۴۰ گره به بالا در ۵/۶ سانتی متر است. این فرش ها ریزباف است و با گره متقارن و نامتقارن و با دو پود بافته می شود.

مواد مورد استفاده

فرش قم به طور کلی و از لحاظ مواد اولیه بافندگی در سه بخش فرش پشمی و کرکی، فرش چله ابریشم و گل ابریشم و فرش تمام ابریشم تولید می‌شود که در این بین، فرش تمام ابریشم از شهرت و محبوبیت خاصی برخوردار شده است.

رنگرزی گیاهی

یک ویژگی فرش قم رنگرزی گیاهی و استفاده از رنگ طبیعی است. رنگ‌هایی که از پوست انار، پوست گردو، برگ مو، روناس، اسپرک، و قرمزدانه می گیرند. بیشترین رنگ‌هایی که در قالی قم دیده می‌شود شامل کرم روشن، لاکی روناسی، نخودی، بژ سیر و روشن، قهوه ای، سرمه ای، آبی ، صورتی، خاکی، سبز یشمی و مشکی است.