برگزاری رویداد خلاقانه هنر فرش دستباف ایرانی “فرش تا عرش” در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰دبی

0
رویداد خلاقانه هنر فرش دستباف ایرانی

رویداد فرهنگی هنری و اجرای پرفورمنس خلاقانه ی هنر فرش دستباف ایرانی با عنوان “فرش تا عرش” در محل نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰دبی با حضور هنرمندان و فعالان حوزه فرش دستباف استان تهران برگزار شد.

این رویداد با مشارکت شهرکهای صنعتی، بنیاد رودکی، ستاد اکسپو، انجمن طراحان فرش استان و خوشه فرش و فعالان حوزه فرش تهران برگزار گردید.

این رخداد خلاقانه همسو با شعار جهانی اکسپو ۲۰۲۰  “پیوند افکار، خلق آینده” توانست در معرفی ایران بعنوان مهد فرش در جهان با پیشینه تاریخ و تمدن غنی در هنر اصیل ایرانی رقم زند.

 زهرا کمانی، رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران درباره ماهیت این رویداد افزود: در این رخداد هنر مفهومی که بصورت تعاملی با تماشاگران پاویون کشورهای جهان و با مشارکت آنها در اجرای نمادین منتهی به بافت فرش دستباف ایرانی انجام شد  امکان  مکاشفه و درک هنر اصیل ایرانی را از طریق لمس نخ‎ و دفتین و مشارکت در “بافت فرش یک گره تا همدلی”  برای بازدیدکنندگان، تجربه ای زیبا و خاطره انگیز را فراهم آورد.

مهدیار پیرزاده

طراحی و کارگردانی این پرفورمنس و چیدمان را مهدیار پیرزاده برعهده داشت. در این پرفورمنس، پرفورمرها با انداختن گلوله های نخ  به سمت بازدیدکنندگان، از طریق به چالش کشیدن آنها و هدایتشان به سمت پاویون ایران، علاوه بر پرزنت هنرهای اصیل ایرانی، آنها را به مشارکت در بافت فرش فرا می خواندند که با استقبال قابل توجه شرکت کنندگان همراه بود. در پایان هر اجرا نیز هدایایی نفیس از موتیف های قاب شده فرش به شرکت کنندگان اهدا گردید.

به گفته مهدیار پیرزاده اجرای سه روزه برگزار شده در اکسپو  شامل Street performance ( نمایش خیابانی، با هدف سرگرمی) نبود، اجرای مایک تئاتر نبود و در آن مکان و زمانِ غیر متمرکز، نمی خواست وارد بروکراسی ها و خط کشی های مکاتب و ایسم ها شود، اما در عوض متعهد بود تا با کمترین و بهترین حرکات سمبولیکِ مرتبط با طراحی و بافت فرش، توجه و همراهی مخاطب را بدنبال داشته باشد. تاکید می کنیم ما در شلوغی پاویون ها دنبال عامه و اکثریت مردم نبودیم. ما مترصد حضور افراد خاص و کنجکاوی بودیم که دوست داشتند ردّ یک کلاف سر درگم را بگیرند و به یک کشف و شهود شخصی(self experience) نائل شوند تا چیزی شبیه (user experience ) درتقابل با محصول باشد و ما بتوانیم با ضبط و ثبت این رویداد، ضرورت حضور فرش ایرانی را در بالاترین جایگاه های هنری به کرسی بنشانیم که در این امر با استقبال بسیار قابل توجهی مواجه شدیم.

هدف تیم پرفورمنس معرفی فرش ایرانی نبود چرا که آن  موضوع، مستلزم یک سازو کار و پروسه طولانی مدت است و در قالب پرفورمنس نمی گنجد، هدف ما ارتباط گرفتن و مواجهه اولیه با فرش و نقوش و طرح های ایرانی بود تا در روح و روان مخاطب نقش بندد و سپس خود مشتاقانه به سمت سرزمین رنگ و نور ترنج، رهسپارشوند، امری که به بهترین شکل ممکن اتفاق افتاد و تمامی مشارکت کنندگان با انبوهی از رنگ و بافت و سئوال و هیجان از پاویون ایران خارج شدند.

اجرای نقالی و شاهنامه خوانی دو زبانه بر روی دو قطعه فرش “استاد رسام عرب زاده” و همچنین “فرش دماوند” بعنوان جاذبه تاریخی و فرهنگی استان تهران که دستبافته پروانه کفایتی بود با اجرای استاد امیر صادقی انجام گردید.

کارگاه طراحی فرش با حضور استاد مصطفی آقا میری و سایر اساتید برجسته استان به سرپرستی سارا میرنظامی، رئیس انجمن طراحان فرش تهران، نقش به سزایی در معرفی طرح و نقش فرش ایران  به همراه داشت، همچنین ورک شاپ نقاشی بر روی فرش دستبافت قدیمی توسط مریم طاهری تفرشی با هدف بازآفرینی و بازخوانی هنر قدیم ایرانی از بخشهای دیگر این برنامه بود.

کارکرد دیگری از فرش میناخانی ورامین در قالب مبلمان ، در این اجرا بعنوان نماد اصالت فرش استان تهران که به ثبت جهانی رسیده است به نمایش گذاشته شد.

زینت بخش پایانی این رویداد نیز اجرای موسیقی زورخانه ای با نام “ایران” بود که شور و هیجان خاصی به همراه داشت.

همراهان این برنامه اجرایی عبارت بودند از:

مشاوران پروژه : سارا میرنظامی – زهرا کمانی

طراح و کارگردان : مهدیار پیرزاده

موسیقی: سیف اله شکری

داستان سرا: امیر صادقی

مترجم داستان طاهره متقی

ضرب:علی ناری

پرفورمر: دیدار قنبرزاده

 طراحی و نقاشی روی فرش: مریم طاهری تفرشی

طراح فرش: مصطفی آقامیری

طراح فرش: سمیرا خلیلی

با همراهی:

فاطر سعادت، محمد امینی، سمیه مزرعه، ملاحت بهبودی، لیلا میرزایی، سپیده صنیعی، عفت متولی، پروانه کفایتی و بهرام طایی صفت