بررسی گلیم شیر یکی پیچ

0
شیریکی پیچ
گلیم شیریکی پیچ

یکی از انواع زیر انداز ها که جزو صنایع دستی  و کاربردی هم می باشد، شیر یکی پیچ نام دارد. که معمولا از آن با عنوان گلیم شیر یکی پیچ هم یاد میشود. در این مطلب ما به بررسی نوع بافت و مشخصه های این زیر انداز پرداخته ایم.

اولین نکته اینکه دار شیر یکی پیج مشابه به گلیم است اما نحوه ی بافت آن مشابه با قالی می باشد. به طوریکه سر گره ها همچون بافت قالی دور تار ها پیچیده شده و به پشت کار رفته و بعد رها می شوند درست بر خلاف قالی که در روی کار آزاد می شوند. همچنین شیر یکی پیچ مثل قالی دارای بافت نازک می باشد که این امر باعث محکم قرارگرفتن گره ها در جای خود می شود. نخ استفاده شده در بافت این زیر انداز معمولا نخ پشمی یا ابریشمی می باشد.

گلیم شیر یکی پیچ همچون قالی حاشیه و نقش هایی نظیر بته جقه، گل کرمانی، کشمیری، خارا، گل عباسی و نقوش هندسی مختلف و گاهی نیز نا متقارن را شامی میشود . در شهر کرمان که بافت این نوع زیر انداز رایج است، عموما از ترنج میانی در بافت آن  استفاده نمیشود و در مقابل در قسمت های مختلف آن طرح های هندسی گردان، متقارن و نا متقارن استفاده می شود.

علاوه بر شهر کرمان که بر طبق گفته های قبلی بافت این نوع گلیم رایج است، در آذربایجان شرقی نیز نوعی از این گلیم پیدا شده است و نام ورنی به خود گرفته است که البته قابل ذکر است از لحاظ طرح و نقش تفاوت هایی را داراست.

نکته ی مهم و حائز اهمیت درباره ی شرایط نگهداری گلیم شیریکی پیچ این است که باید به دور از رطوبت مداوم، حرارت و آتس، اشعه مستقیم و دائم خورشید ، سفید کننده های شیمیایی و اشیای نوک تیز و برنده نگهداری شود. همچنین می توان آن را با استفاده از آب ولرم و صابون شست.

این مطلب برگرفته از سایت انجمن علمی فرش ایران می باشد.